2 grunner til å Annonsere på Facebook

annonsere på facebook

Annonsere på Facebook

Å annonsere på Facebook begynner å bli mer vanlig, spesielt for store selskaper. I skrivende stund har Samsung 660 annonser ute på facebook, Microsoft har 58, Telenor har 87, og det politiske partiet Høyre har 650. Til tross for at det er mye hysteri rundt datadrevet annonsering, satser mange selskaper på det. Det er 2 avgjørende grunner til at selskaper satser tungt på facebook annonsering. Det er datadrevet og rettet.

Utfordringen til mye annonsering i dag er at det er vanskelig, nesten umulig, å se resultatet. Får du se det økonomiske resultatet av en annonse i avisa? Vet du hvor mange som så annonsen, men lot vær å kjøpe? Kan du teste 2 annonser å se hvem som presterte best?

Når du annonserer i en avis vet du ikke hvem som faktisk har sett annonsen. Du vet omtrent hvor mange som abonnerer på avisa, og du har nok noe demografisk informasjon, men hva om du kun betalte penger når annonsen din ble sett? Det burde høres interessant ut.

Datadrevet annonsering.

Nå har selskaper mulighet til å annonsere, se resultatet, og optimalisere annonsen for å kjøre den på nytt. På egne vilkår når det passer selskapet best. Dette er langt fra hvordan det har vært tidligere. I tillegg kan du lære deg det selv på Youtube og andre steder uten å måtte rådføre med store markedsføringsselskaper.

Istedenfor å annonsere regelmessig i samme avis, samme beløp, og samme plass i avisa, så kan du annonsere til forskjellige tider, til forskjellige plasser og mennesker, for et beløp du selv velger. Og i tillegg få se konkret resultat.

Les også:  Få mer ut av Facebook Annonsering med Speilpublikum

Optimalisere annonsering.

Noen av de råeste egenskapene er at du får svar på annonseringen raskt, og innsikt i data du kan bruke videre. Du vil kunne prøve et nytt bilde eller en ny tekst, og se hvor bedre eller dårligere det fungerer. Stor motsetning til å annonsere i avis hvor du ikke aner hvordan effekten var eller hva du gjorde riktig.

Rettet annonsering på Facebook.

Det er utrolig mange strategier rundt det å annonsere på facebook. Du kan annonsere mot alle som ligner følgerene du har på Facebook-siden din, du velge målgruppe ut fra demografi, geografi og sivilstand.

Du kan velge å kjøre en annonse mot menn, 30 – 39 år, i Bergen, eller du kan velge å kjøre en annonse mot eldre damer som liker Facebook-siden «Ja til flere eldrehjem». Basert på data og resultat vil du endre tekst, bildet eller landingsside for å måle effekten opp i mot forrige annonse. Over tid vil du få vite hvordan du burde annonsere til spesifikke målgrupper for å generere salg og leads.

En vanlig måte å rette annonsering på Facebook med er å bruke Speilpublikum, les mer her.

Finne målgruppe.

Er du usikker på hvem målgruppen din er? Start å annonser mot et bredt spekter av mennesker. Etter en periode vil du ha samlet nok data til å si hvem som engasjerer seg i annonsen, og basert på dette vil du rette neste annonse mot riktig målgruppe for å skape mer salg og leads.

Retarget.

En vanlig strategi er å kjøre annonsering med link til nettbutikk eller nettside, og så sier du til Facebook i neste omgang at du vil kjøre en annonse mot alle som trykker på «legg produkt i handlekurv», men som ikke gjennomførte salget. Da kan du eksempelvis skrive i annonsen at de får 20 % av på neste kjøp, for å få dem ned fra gjerdet.

Les også:  Hjelp på Sosiale Medier? 3 Viktige Spørsmål.

Lær det selv

På nettet er det nok materiale til å lære seg å gjøre dette. Her er et eksempel, “How To Create A Facebook AD 2019 – From Start To Finish”. Hvis du vil lære deg selv tipper jeg du trenger 20-30 timer med testing og feiling. Ønsker du å bli ekspert må du nok bruke en hel del mer tid. Grunnen er at det er mye detaljer og aspekter med annonsering på Facebook som man lett overser hvis man har lite erfaring.

Oppfordrer uansett alle bedrifter til å sette seg inn i annonsering på Facebook, da dere før eller siden vil starte med det.

Send oss gjerne en e-post hvis dere ønsker å høre nærmere om dette, og hvor mye salg og leads dere kan få ut av det.